Bij het intrappen van het rempedaal worden de remblokken tegen de remschijven aangedrukt en wordt het voertuig door wrijving afgeremd. De gemiddelde levensduur van de onderdelen voor de vooras bedraagt 25.000 tot 30.000 km en die op de achterste as gaan 30.000 tot 40.000 km mee.
Wat u over de vervanging van remblokken moet weten
- Een ontoereikende conditie van de onderdelen kan blijken uit een verhoogde rempedaalslag. Gangbare verschijnselen van het defect zijn eveneens krakende en fluitende geluiden bij het remmen. Daarnaast zijn deze onderdelen voorzien van slijtagesensoren, deze zijn elektronisch of mechanisch.
- De versleten onderdelen dienen per paar per as vervangen te worden; men kan de remblokken dus het beste als set kopen.
- Nieuwe onderdelen kunt u zelf monteren. De kapotte onderdelen worden pas na volledige afkoeling verwijderd. Maak gebruik van een hefbrug en let erop dat alle wielen van de auto zich op hetzelfde niveau moeten bevinden. Voorafgaand aan de werkzaamheden moeten ze worden verwijderd.
- Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van het voertuig en werk uitsluitend met de daarin vermelde gereedschappen. Voor het losdraaien van de bouten van de remklauwen is doorgaans een steeksleutel nodig. Voor het vergroten van de afstand tussen de ondeugdelijke onderdelen en de remschijven kan een platte schroevendraaier worden gebruikt. Alvorens de remklauw op nieuwe onderdelen te plaatsen, zult u misschien eerst de zuiger ervan met een tang moeten draaien. Na de installatie dient het systeem ontlucht te worden.
- Storende geluiden van buitenaf nadat er nieuwe onderdelen zijn geïnstalleerd, duiden er vaak op dat andere onderdelen, zoals remschijven, beschadigd zijn. Dan dient direct de complete assemblage te worden nagekeken en de defecte componenten te worden vervangen. Inspecteer allereerst de remklauw geleiders en de slangen.
- Om vroegtijdige slijtage tegen te gaan, moet u proberen de belasting op de remblokken te beperken. Vooral een noodstop zonder dat het echt nodig is wordt afgeraden.