Aandrijfas, differentieel en de bijbehorende bevestigingen
Er zijn verschillende auto-onderdelen verantwoordelijk voor het overbrengen van kracht vanuit de motor naar de wielen. Een paar van de belangrijkere onderdelen die hiertoe behoren zijn de zogenaamde aandrijfas, het differentieel en de bijbehorende bevestigingen.
Hoe een aandrijfas en een differentieel werken
De aandrijfas is verantwoordelijk voor de overdracht van het vermogen vanaf de versnellingsbak naar de wielen, om welke reden deze als onderdeel van de aandrijflijn beschouwd wordt. Deze as bestaat gewoonlijk uit een op het wiel gemonteerde stuurpen, die op zijn beurt over een homokinetische kruiskoppeling beschikt. Laatstgenoemde zorgt voor de wieluitslag op de aangestuurde assen en beperkt de draaicirkel.
Waar het gewricht aan de kant van de versnellingsbak gewoonlijk ook axiale verplaatsingen absorbeert die tijdens de compressie optreden, is de verbinding aan de kant van de wielen gewoonlijk een vaste verbinding die hoekwijzigingen amper compenseert. Geschikte, met smeermiddel gevulde stofkappen, gemaakt van rubber of TPE, beschermen de verbindingen van de aandrijfas. Zo zijn gescheurde manchetten ook typische zwakke punten waar vaak defecten ontstaan, aangezien er hierlangs water en vuil kunnen binnendringen, waardoor de raakvlakken van de verbindingen beschadigd raken.
Het differentieel is op zijn beurt een planetair tandwiel dat doorgaans tussen twee wielen op één as geplaatst is. In dit samenstel is het drijfwerk, dat het koppel vanuit de motor ontvangt via verschillende tusseneenheden, met de planeetwieldrager gekoppeld. In het geval van dwarsgeplaatste motoren wordt er gewoonlijk gebruik gemaakt van tandwielen met rechte vertanding, terwijl men voor in de lengterichting ingebouwde motoren meestal kegeltandwielen gebruikt. Het zogenaamde hypoïde tandwiel wordt gebruikt voor constructies waarbij het koppel met behulp van een schroefas wordt overgedragen. Het differentieel drijft dankzij de aandrijfassen beide wielen aan met een identiek koppel, zelfs wanneer ze niet op dezelfde snelheid draaien, bijvoorbeeld in bochten. Als één van de twee wielen volledig stopt, draait het andere wiel op dubbele snelheid. Dit is bijvoorbeeld een vaak voorkomend probleem wanneer men op een zachte of gladde ondergronden wil wegrijden of in de winter.
Speciaal ontwerp: differentieel met beperkte slip
Een speciaal ontwerp, het zogenaamde differentieel met beperkt slipvermogen, verhelpt dit probleem gewoonlijk door het compensatie-effect van de aandrijfassen te voorkomen door middel van doelbewust toegepaste wrijving. Zo wordt het vermogen slechts gedeeltelijk overgedragen aan het wiel. Het overblijvende vermogen wordt omgezet in hitte. Voor een veilige, doch tevens voldoende flexibele verbinding, worden er speciale bevestigingsmiddelen geplaatst. Normaal gesproken zijn deze gemaakt van rubber en ze worden meestal bovenop of onder het differentieel gemonteerd.
Vervang versleten componenten zoals de aandrijfas, differentieelsteunen en veel meer op tijd – Rexbo voert een reeks auto-onderdelen online op voorraad.