Ventilatie/verwarming: de samenwerking van regeleenheid, warmtewisselaar etc.
Moderne voertuigen zijn behalve met verwarming gewoonlijk uitgerust met airconditioning. Meestal gaat het om een automatische airco, een zogenaamde klimaatregeling. Dit leidt tot een aanzienlijk hoger comfort in vergelijking met auto's uit eerdere periodes. Dit betekent echter ook dat er beduidend meer componenten vereist zijn. Het spectrum begint bij een simpele weerstand voor de interieurventilator en reikt tot aan de bijbehorende regeleenheid en zelfs tot interieurfilters.
Een overzicht van hoe ze werken en hoe ze vervangen worden
De manier waarop de ventilatie/verwarming gebouwd is, heeft iets weg van een gewone koelkast. Een warmtewisselaar koelt het medium voortdurend af door middel van verdamping. De koude damp stroomt voortdurend mee met de lucht, die via de luchtroosters en door de interieurfilter de passagiersruimte instroomt, waardoor het gewenste verkoelende effect behaald wordt. De regeleenheid ontvangt ook gegevens van een uitwendige temperatuursensor en geeft deze weer op het dashboard. Op basis van het verschil tussen de wenstemperatuur en de daadwerkelijke temperatuur in de passagiersruimte wordt er automatisch omgeschakeld tussen de verwarming en de airconditioning.
Een juiste werking is niet enkel belangrijk voor het comfort, maar ook met betrekking tot de verkeersveiligheid. Beslagen of bevroren ramen kunnen effectief verholpen worden met behulp van de verwarming of airconditioning. Met behulp van moderne regeleenheden hoeft men zich niet meer ongerust te maken over een hoog brandstofverbruik door het inschakelen van de airconditioning.
Weerstanden, interieurfilters, regelelementen voor de verwarming als ook warmtewisselaars ter vervanging kunt u vinden tussen de auto-onderdelen van Rexbo.