Winkel met Schokdempers, veren, bladveren reserveonderdelen – bestel voordelige auto-onderdelen van welgekende merken in originele kwaliteit online aan lage prijzen
Merk
1
Model
2
Motor (type)
Motor (type)
3

Autovering-onderdelen verkrijgbaar voor de volgende automerken

Schokdempers, veren, bladveren voor VW aan lage prijs
Autovering voor VW auto's
Alle modellen
Schokdempers, veren, bladveren voor OPEL aan lage prijs
Autovering voor OPEL auto's
Alle modellen
Schokdempers, veren, bladveren voor AUDI aan lage prijs
Autovering voor AUDI auto's
Alle modellen
Schokdempers, veren, bladveren voor FORD aan lage prijs
Autovering voor FORD auto's
Alle modellen
Schokdempers, veren, bladveren voor MERCEDES-BENZ aan lage prijs
Auto Autovering voor MERCEDES-BENZ
Alle modellen
Schokdempers, veren, bladveren voor BMW aan lage prijs
Auto Autovering voor BMW
Alle modellen
Schokdempers, veren, bladveren voor RENAULT aan lage prijs
Auto Autovering voor RENAULT
Alle modellen
Schokdempers, veren, bladveren voor FIAT aan lage prijs
Auto Autovering voor FIAT
Alle modellen
Aanbiedingen voor reserveonderdelen in de categorie Schokdempers, veren, bladveren

Schokdempers, veren, bladveren – Belangrijke categorie reserveonderdelen voor voertuigen

De schokdemper – normaal gesproken met olie of gas gevulde hydraulische dempers

De schokdemper is een onderdeel van motorvoertuigen dat belangrijk is voor de veiligheid. Het onderdeel dempt vibraties van de afgeveerde massa van een voertuig en is dus eigenlijk veeleer een vibratiedemper, waardoor de naam enigszins misleidend is. Het dempen van schokken ten gevolge van kuilen, bulten en dergelijke wordt uitgevoerd door de ophanging. De schokdemper en schroefveer vormen samen één montage: de zogenaamde veerpoot. De veerpoot is met de carrosserie verbonden door middel van een veerpootbevestigingssteun of de veerpootlager.

Olie- en gasdrukdempers – schokdempers met één of twee buizen

De meest voorkomende schokdempers bevatten hydraulische olie- of gasgevulde onderdelen. Beide beschikken over een zuigerstaaf in een met olie gevulde cilinder. Dergelijke hydraulische schokdempers bestaan meestal uit een zuiger die zich op een zuigerstaaf in een met olie gevulde cilinder bevindt. Wanneer deze staaf zich langs de as beweegt, stroomt de olie door de bijbehorende openingen, waardoor er een drukverschil gecreëerd wordt. Op die manier ontstaat er dempkracht. Het dempen tijdens de compressie van de schokdemper noemt men de ingaande of inwaartse slag van een schokdemper of ook de compressie; de dempkracht tijdens het uittrekken van de schokdemper wordt de uitgaande of uitwaartse slag genoemd.

In tegenstelling tot gewone oliedempers bevatten gasgevulde schokdempers eveneens gas. Die wordt onder druk gezet en voorkomt dat er zich op de olie schuim vormt, waardoor er betere prestaties gegarandeerd worden onder belasting. Bovendien heeft het gas een aanvullende dempfunctie, ook al is deze nogal gering. Een ander verschil bestaat er tussen de schokdempers met één en met twee buizen In tegenstelling tot schokdempers met één buis beschikken die met twee over een apart compensatiegedeelte waar overtollige olie in kan stromen via een klep.

Versleten schokdempers zorgen voor een aanzienlijk veiligheidsrisico en worden daarom beschouwd als een ernstig defect tijdens de apk. Dit is een garantie om de keuring niet te doorstaan. Daarom is het voor u van belang om een defecte olie-gasschokdemper zo snel mogelijk te vervangen.

Er zijn geschikte onderdelen, van veerpootlagers tot volledige veerpoten en de schokdempers, beschikbaar tussen de auto-onderdelen van Rexbo.