Stuurinrichting

Kies je auto om de juiste onderdelen te kiezen

Bestverkochte Stuurinrichting merken


De besturing - bestaande uit stuurinrichting, stuurbekrachtigingspomp en andere besturingsonderdelen

Met de besturing wordt de rijrichting van een auto of een ander voertuig beïnvloed - hiervoor zijn veel verschillende besturingsonderdelen nodig. Stuurinrichting, spoorstang, de stuurbekrachtigingspomp van de stuurbekrachtiging en andere onderdelen zorgen er niet alleen voor dat het voertuig zich in de gewenste richting beweegt, maar ook dat dit veilig en comfortabel verloopt.  Daarom zijn tegenwoordig bijna alle voertuigen van stuurbekrachtiging voorzien. Hun stuurbekrachtigingspomp wordt vaak als hydraulische pomp uitgevoerd. Als een dergelijke hydraulische pomp uitvalt, beschikt het voertuig over een mechanische noodbesturing.

Besturing en stuurinrichting - de moderne varianten

Een modern voertuig moet snel en precies bestuurd kunnen worden, over een stabiele koersvastheid beschikken en oneffenheden in de rijbaan zo weinig mogelijk aan de bestuurder overdragen. Bovendien staat de veiligheid voorop, zoals het gedrag van de stuurkolom tijdens een ongeval, evenals de productiekosten. Daarom vertrouwen de autofabrikanten tegenwoordig meestal op de zogenaamde knikdisselbesturing, die op de vooras gemonteerd wordt, in combinatie met een onafhankelijke wielophanging.

De stuurinrichting wordt over het algemeen ontworpen als een tandheugelbesturing zonder stuurstanghendel. Bij de onafhankelijke wielophanging zijn aan beiden kanten spoorstangen met een spoorstangeinde gemonteerd, deze vormen de verbinding tussen de stuurhendels, die op hun beurt door de stuurstang en de stuurhendel beïnvloed worden.

Terwijl onderdelen als de stuurkolom in de regel niet aan noemenswaardige slijtage onderhevig is, is bijvoorbeeld het spoorstangeinde met een langere gebruiksduur dit wel. Ook het stuurmanchet, een over de spoorstang aangebrachte blaasbalg, slijt na verloop van jaren. Afhankelijk van de constructie is de lengte van de spoorstang op de maat van de draagarm afgestemd, om de richtingsstabiliteit tijdens het comprimeren te vergroten. Individuele voertuigmodellen beschikken bovendien over een zogenaamde besturingsdemper, die ongewenst slingeren en zwalken van de besturing voorkomt. De transmissieverhouding tussen stuurwiel, stuurinrichting en spoorstang bedraagt bij personenauto's normaal gesproken tussen de 14:1 en 20:1; dit ligt bij vrachtwagens beduidend hoger.

rexbo auto-onderdelen is het adres voor alle onderdelen rondom de besturing, van complete stuurinrichtingen via het spoorstangeinde tot aan de olie voor de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging.