Bougie

Kies je auto om de juiste onderdelen te kiezen

Bestverkochte Bougie merken


Bougies: Platina, iridium en zilver voor een betere prestatie

Het is over het algemeen de taak van de bougie om tussen haar elektroden een ontstekingsvonk te genereren, die op zijn beurt de mix van brandstof en lucht op weg helpt. Dit is één van de elementaire aspecten van het werkingsprincipe van benzinemotoren. Toch is de ene bougie niet gelijk aan de andere: Iridium, platina en ook zilver behoren tot de materialen die gebruikt worden voor de productie. Bovendien kunnen er ook een vertakte, twee, drie of ook vier elektroden aanwezig zijn.

Standaard bougies of de zilver-, platina-, of iridium-variant?

Bij bougies in standaarduitvoering worden ijzer-nikkel-chroom-legeringen of ook nikkel zelf als materiaal voor de elektroden gebruikt, waarbij de warmteafvoer door een koperen kern ondersteund wordt. Als er grotere belastingen verwacht worden, wordt de bougie bijvoorbeeld met behulp van platina, zilver of iridium vervaardigd. Niet één van de minste voordelen hiervan is de verhoogde levensduur.

In de jaren 1980 nog, moesten bougies na maximaal 15.000 kilometer vervangen worden, omdat hun prestatievermogen dan al weg was en ze een risico voor het voortbestaan van de motor vormden. Moderne bougies met platina, iridium of zilver op de basiselektroden slijten duidelijk minder snel en kunnen daarom tot 100.000 kilometer in de motor blijven zitten. Wel dient de geschiktheid voor het desbetreffende motortype zorgvuldig gecontroleerd te worden.

rexbo auto-onderdelen levert de passende bougie van verschillende fabrikanten bijvoorbeeld Bosch, onder andere in de platina-, iridium-, of zilver-versie.