Winkel met Koppeling / montage-onderdelen reserveonderdelen – bestel voordelige auto-onderdelen van welgekende merken in originele kwaliteit online aan lage prijzen
Merk
1
Model
2
Motor (type)
Motor (type)
3

Koppeling / montage-onderdelen-onderdelen verkrijgbaar voor de volgende automerken

Koppeling / montage-onderdelen VW prijs
Koppeling / montage-onderdelen VW
Alle modellen
Koppeling / montage-onderdelen BMW prijs
Koppeling / montage-onderdelen BMW
Alle modellen
Koppeling / montage-onderdelen MERCEDES-BENZ prijs
Koppeling / montage-onderdelen MERCEDES-BENZ
Alle modellen
Koppeling / montage-onderdelen OPEL prijs
Koppeling / montage-onderdelen OPEL
Alle modellen
Koppeling / montage-onderdelen FORD prijs
Koppeling / montage-onderdelen FORD
Alle modellen
Koppeling / montage-onderdelen AUDI prijs
Koppeling / montage-onderdelen AUDI
Alle modellen
Koppeling / montage-onderdelen RENAULT prijs
Koppeling / montage-onderdelen RENAULT
Alle modellen
Koppeling / montage-onderdelen PEUGEOT prijs
Koppeling / montage-onderdelen PEUGEOT
Alle modellen
Aanbiedingen voor reserveonderdelen in de categorie Koppeling / montage-onderdelen

Koppeling / montage-onderdelen – Belangrijke categorie reserveonderdelen voor voertuigen

Koppelingsset: afzonderlijke onderdelen en hun werking

Wanneer men over de koppeling spreekt, bedoelt men meestal de schakelbare, met de voet bediende koppeling die gewoonlijk in auto's gebruikt wordt. Deze koppeling omvat een koppelingsplaat en maakt het wegrijden en het schakelen tussen versnellingen mogelijk. De schakelbare koppeling, die in auto's met de voet bediend wordt of met de hand op de motorfiets, bevindt zich tussen de motor en de versnellingsbak van motorvoertuigen en is de bekendste versie, doordat deze het wijdverspreidst is. De koppeling is aan slijtage onderhevig. Wanneer men een vervangingsbeurt uitvoert, plaatst men doorgaans een volledige koppelingsset, inclusief druklager en koppelingsplaat. Soms omvat de koppelingsset eveneens een vliegwiel.

Koppelingsset: hoe het vliegwiel, de drukplaat en de koppelingsplaat werken

Er bestaan twee manieren waarop de koppeling kan werken. Tijdens het starten vindt er een wrijvingskoppeling plaats. Dit wordt ook een gedeeltelijke schakeling genoemd. Wanneer men tussen versnellingen schakelt, dient de koppeloverbrenging enkele seconden volledig gestopt te worden. Tijdens deze fase ontkoppelt de koppeling de motor van de versnellingsbak en heft efficiënt het verschil in draaisnelheid op door een vlotte koppeling en ontkoppeling.

De constructie kent doorgaans een koppelingsplaat die aan beide kanten met ringvormige frictievoeringen uitgerust is en tussen twee schijven ingeklemd wordt – het vliegwiel en de drukplaat. Laatstgenoemde schijven zijn op hun beurt verbonden met de krukas van de motor. Het vliegwiel is stevig vastgemaakt aan de krukas, terwijl de diafragmaveer de drukring tegen het vliegwiel aandrukt.

De koppelingsschijf wordt stevig op de prise-as gemonteerd door middel van een spieverbinding. De diafragmaveer vergt voor het ontkoppelen van de koppeling een axiale klemming. Dit wordt verwezenlijkt door het zogenaamde druklager tegen de veer aan te drukken, met behulp van het koppelingspedaal. Het lager drukt tegen de diafragmaveer aan, waardoor de drukplaat van de koppelingsplaat en het vliegwiel geduwd wordt. Zodra men het koppelingspedaal loslaat, wordt het effect omgekeerd.

Klanten kunnen een volledige koppelingsset of bijbehorende onderdelen afzonderlijk online kopen bij de winkel voor auto-onderdelen van Rexbo.