Winkel met Motor koelsysteem reserveonderdelen – bestel voordelige auto-onderdelen van welgekende merken in originele kwaliteit online aan lage prijzen
Merk
1
Model
2
Motor (type)
Motor (type)
3

Koelsysteem-onderdelen verkrijgbaar voor de volgende automerken

Motor koelsysteem voor VW aan lage prijs
Koelsysteem voor VW auto's
Alle modellen
Motor koelsysteem voor OPEL aan lage prijs
Koelsysteem voor OPEL auto's
Alle modellen
Motor koelsysteem voor RENAULT aan lage prijs
Koelsysteem voor RENAULT auto's
Alle modellen
Motor koelsysteem voor PEUGEOT aan lage prijs
Koelsysteem voor PEUGEOT auto's
Alle modellen
Motor koelsysteem voor BMW aan lage prijs
Auto Koelsysteem voor BMW
Alle modellen
Motor koelsysteem voor FORD aan lage prijs
Auto Koelsysteem voor FORD
Alle modellen
Motor koelsysteem voor MERCEDES-BENZ aan lage prijs
Auto Koelsysteem voor MERCEDES-BENZ
Alle modellen
Motor koelsysteem voor TOYOTA aan lage prijs
Auto Koelsysteem voor TOYOTA
Alle modellen
Aanbiedingen voor reserveonderdelen in de categorie Motor koelsysteem

Motor koelsysteem – Belangrijke categorie reserveonderdelen voor voertuigen

Motorkoeling: zonder thermostaat en ventilator zal het voertuig oververhit raken

Het koelsysteem van de motor garandeert de afscheiding van hitte die tijdens het verbrandingsproces ontstaat en helpt zodoende schade te voorkomen. Anders overschrijdt de temperatuur van de motorolie de maximaal toelaatbare waarde en boet het aan smeereigenschappen in ten gevolge van vernieling van de laag smeermiddel, wat kan leiden tot verbrande kleppen. Vandaag de dag gebruikt men bijna overal waterkoeling. Dit bestaat uit een koelcircuit die door een thermostaat, een radiateur en een ventilator geregeld wordt.

Thermostaat en ventilator: samen verantwoordelijk voor het afkoelen van de motor

De thermostaat helpt de motor om zo snel mogelijk zijn werkingstemperatuur te bereiken en dit niveau aan te houden. Dit is van cruciaal belang voor een vlotte en efficiënte werking. Als de motortemperatuur te laag ligt na het starten of fases met lage belasting, sluit de thermostaat en stuurt de koelvloeistof rechtstreeks terug naar de motor via het zogenaamde kleine koelcircuit, in plaats van naar de radiateur. Daarom kent de thermostaat een expansie-element, dat voortdurend omringd wordt door koelvloeistof, en twee kleppenplaten bedient wanneer een vooraf ingestelde temperatuur overschreden wordt. Als de thermostaat opengaat, wordt de koelvloeistof die opgewarmd werd in het kleine koelcircuit vermengd met het koelmiddel dat door de radiateur stroomde. De thermostaat gaat pas helemaal open, zodra de motor een bepaalde temperatuur bereikt heeft, en voorkomt zo een plotse afkoeling om zodoende vervorming of scheuring van motoronderdelen, of andere beschadiging, te vermijden. Deze openingstemperatuur ligt meestal rond de 90°C.

Een verder belangrijk onderdeel van het motorkoelsysteem is de ventilator. Dit onderdeel is voor de radiateur geplaatst en gewoonlijk met de generator verbonden door middel van een V-snaar. De ventilator wordt geactiveerd door middel van de overeenkomstige thermoschakelaars, die bijvoorbeeld in gang gezet worden, zodra de normale motorwerking onderbroken wordt. Eén van de voornaamste oorzaken is langdurige stilstand in files of langzaam rijdend verkeer samen met hoge omgevingstemperaturen.

Deze en andere reserveonderdelen voor het koelsysteem van de motor zijn beschikbaar bij Rexbo.