Asaandrijving

Kies je auto om de juiste onderdelen te kiezen

Bestverkochte Asaandrijving merken


Aandrijfas, differentieel en de bijpassende steun

Verschillende onderdelen van het voertuig zijn verantwoordelijk ervoor dat de kracht van de motor ook daadwerkelijk bij het wiel aankomt. Hele belangrijke onderdelen hierbij zijn de zogenaamde aandrijfas, het differentieel en de bijpassende steun.

Zo functioneren aandrijfas en differentieel

De aandrijfas is verantwoordelijk voor de krachtoverbrenging tussen de aandrijving en het wiel en wordt daarom aan de aandrijfstang toegewezen. Deze bestaat meestal uit een aan de wielzijde gemonteerde astap, die weer over een homokinetische koppeling beschikt. Laatstgenoemde stelt de stuurhoek aan de te besturen assen veilig en dient tegelijkertijd als begrenzer van de draaicirkel.

Terwijl de aan de aandrijfzijde geplaatste koppeling meestal ook axiale, bij de compressie ontstane verschuivingen opneemt, gaat het bij de aan de wielzijde gemonteerde koppeling om een vaste koppeling, die alleen hoekveranderingen herstelt. De koppelingen van de aandrijfas worden met bijpassende manchetten met vetvulling beschermd, die ofwel uit rupper of TPE bestaan. Gescheurde manchetten zijn daarom ook een van de meest voorkomende oorzaken van schades, omdat hierdoor water en vuil naar binnenkomt dat de glijvlakken van de koppelingen kan beschadigen.

Het differentieel daarentegen is een tandwielaandrijving die in de regel tussen twee wielen van een as gemonteerd wordt, waarbij het wiel van het aandrijvende tandwiel verbonden is met de tandwieldrager. Bij dwarslings ingebouwde motoren wordt in dit verband teruggegrepen op aandrijvingen met rechte tandwielen, terwijl bij motoren die in de lengterichting zijn ingebouwd aandrijvingen met schuine tandwielen gebruikt worden. De zogenaamde hypoïde aandrijving wordt in combinatie met cardanassen gebruikt. Het differentieel drijft via de aandrijfassen beide wielen met gelijk draaimoment aan, ongeacht het feit, dat ze soms - bijvoorbeeld bij het rijden in bochten - niet even snel draaien. Als één van de wielen compleet blijft staan, gaat het andere wiel als reactie met dubbele snelheid draaien. Dit kan voorkomen bij het aanrijden op een gladde ondergrond en in de winter een veel voorkomend probleem.

Bijzondere vorm sperdifferentieel

Een bijzondere vorm, het zogenaamde sperdifferentieel, lost dit probleem normaal gesproken omdat de balancerende eigenschappen van de aandrijfassen door doelmatig ingezette wrijving beperkt wordt. Het vermogen wordt slechts gedeeltelijk aan het wiel afgegeven. Voor de rest wordt het omgezet in warmte. Voor een veilige en tegelijkertid voldoende flexibele montage is een steun gemonteerd. Deze is meestal van rubber; de meest voorkomende montageposities zijn aan de boven- of onderkant van het differentieel.

Vervanging voor versleten onderdelen, of het nu om aandrijfas, steun van het differentieel of vele andere delen gaat, wordt door  rexbo auto-onderdelen online ter beschikking gesteld.