Winkel met Airconditioning reserveonderdelen – bestel voordelige auto-onderdelen van welgekende merken in originele kwaliteit online aan lage prijzen
Merk
1
Model
2
Motor (type)
Motor (type)
3

Airco-onderdelen verkrijgbaar voor de volgende automerken

Airconditioning voor VW aan lage prijs
Airconditioning voor VW auto's
Alle modellen
Airconditioning voor OPEL aan lage prijs
Airconditioning voor OPEL auto's
Alle modellen
Airconditioning voor AUDI aan lage prijs
Airconditioning voor AUDI auto's
Alle modellen
Airconditioning voor FORD aan lage prijs
Airconditioning voor FORD auto's
Alle modellen
Airconditioning voor MERCEDES-BENZ aan lage prijs
Auto Airco voor MERCEDES-BENZ
Alle modellen
Airconditioning voor BMW aan lage prijs
Auto Airco voor BMW
Alle modellen
Airconditioning voor RENAULT aan lage prijs
Auto Airco voor RENAULT
Alle modellen
Airconditioning voor FIAT aan lage prijs
Auto Airco voor FIAT
Alle modellen
Aanbiedingen voor reserveonderdelen in de categorie Airconditioning

Airconditioning – Belangrijke categorie reserveonderdelen voor voertuigen

Expansieventielen, airco-compressoren en meer: de opbouw en werking van het aircosysteem

Bijna iedereen heeft minstens één keer de knop op het dashboard ingedrukt om de airconditioning in te schakelen. Slechts een paar mensen weten echter wat dit precies in gang zet. Hier leggen we in het kort de werking van één van de meest voorkomende versies van de airconditioning uit, die uit onder andere een expansieventiel, verdamper, compressor, condensator en drukschakelaar bestaat.

Toevoer door een hogedrukleiding via het expansieventiel, geregeld door de drukschakelaar

Het koelmiddel wordt onder hoge druk via het expansieventiel aangevoerd naar de kamer met een lagere druk. Vervolgens stroomt het koelmiddel, in deze fase in vloeibare vorm, de verdamper in, waardoor het uitzet en qua aggregatietoestand wijzigt. De kou die geproduceerd wordt door de verdamping, wordt nu via de ventilatie naar de passagiersruimte gevoerd, waardoor het gewenste effect bereikt wordt. Het koelmiddel zelf is nu gasvormig.

De volgende fase is de toevoer aan de aircocompressor. Deze wordt aangedreven door een riem en leidt het gasvormige koelmiddel door het systeem door het aan te zuigen en te comprimeren. Tijdens dit proces kan de temperatuur stijgen tot boven fr 50 °C.

Vervolgens stroomt het gas de warmtewisselaar in. Dit is een condensator die het hete gecomprimeerde middel afkoelt, zodat het weer vloeibaar wordt. Daarom is het dus ideaal in de luchtstroom van de rijwind geplaatst, bijvoorbeeld in het voorste gedeelte of een openliggende plek in het chassis. Lekkage in de condensator, veroorzaakt door steenslag, is dienovereenkomstig één van de meest voorkomende oorzaken van schade.

Nadat het koelmiddel gereinigd is door een filter-droger, stuurt de airconditioning het naar de verdamper, waar de cyclus opnieuw in gang gezet wordt. Om de druk in de voorkant van het expansieventiel binnen een normaal en veilig bereik te houden wordt deze met behulp van een drukschakelaar geregeld. Deze drukschakelaar schakelt indien nodig de ventilator voor de condensator in of ontkoppelt de magnetische koppeling van de compressor voor de airconditioning.

Als de drukschakelaar, het expansieventiel of een andere component kapotgaat, bieden de auto-onderdelen van Rexbo u een geschikte vervanging.